-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15840 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

فلسفه روزه چيست ؟
يـكـي از عـبادتهاي اسلامي روزه است , يكي از آثار تربيتي روزه اين است كه به حكومت عادت و شهوت بر انسان پايان مي دهد و انسان را از بردگي تمنيات نفساني رها مي سازد . خـطـرنـاكـتـرين و بدترين حكومتها , حكومت عادت بد و بندگي نفس است ; چه بسا يك اعتياد كوچك - مانند اعتياد به سيگار - به عزت نفس انساني لطمه جبران ناپذيروارد مي سازد تا چه رسد بـه اعـتـيـادهاي ديگر انسان آزاد كسي است كه هيچ نوع عادت نامطلوبي بر او حكومت نكند و با اراده آهـنـيـن خـود حكومت هر نوع عادتي را سركوب سازد و يك چنين آزادگي و كمال روحي به مقاومت و پايداري نيازمند است كه روزه پديد آورنده آن است . گذشته از اين , روزه زنده كننده عواطف انساني است . افـراد ثروتمند و متمكن كه در طول سال بر سر سفره هاي رنگين مي نشينند و از افراد گرسنه كه در طـول سـال بسان روزه داران تا شب گرسنه مي مانند بي خبرند , با روزه گرفتن و گرسنگي سـراسر روز به ياد چنين افرادي افتاده و از درد دل آنها آگاه مي شوند و در نتيجه روح و روان آنها تـجليگاه عالي ترين عواطف انساني مي گردد و به فكر كم كردن فاصله طبقاتي وبرطرف ساختن نيازمنديهاي طبقه مستمند مي افتند . چه خوب است كه طبقه مرفه ازطريق اين عبادت طعم گرسنگي و تشنگي را بچشند , سپس به فكر رفع نيازمندي طبقه اي افتند كه هرگاه به همان حال بمانند و آتش خشم آنها شعله ور گردد , هـمه چيز رامي سوزاند و زندگي را نابود مي سازد روزه ماه رمضان نموداري از مساوات و اتحاد اسـت ; زيـرا در ايـن ماه تمام طبقات -اعم از مرفه و غير مرفه - به تمنيات نفساني پشت پا زده و هماهنگ مي گردند .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.